Jag skriver så du ska slippa digitala besvär

Skapar alla digitala tjänster mer problem än de löser för dig? Riskerar du att bli utsatt för cyberbrott? Jag hoppas hjälpa till med en bok som jag fyller med goda råd och checklistor.

Jag skriver så du ska slippa digitala besvär

E-posten svämmar över av mejl du inte vill ha. Du skickas till oändliga chatt-köer för att få maskinella burksvar. Du översköljs av uppmaningar att skanna QR-koder, ibland bara för att stå i kö på sjukhuset. Dina privata konversationer och bilder – ja även musiken du lyssnar på – ligger nu plötsligt på andra personers datorer. Som affärsidé, eller på grund av oaktsamhet, delar företagen vidare information om dina vanor och intressen till andra. Och varje försök att avsluta en prenumeration känns som att föra dialog med ett kvastskaft.

Jag vill bidra till mer balans i oredan. Mer trygghet.

Målet med mitt arbete inom IT har alltid varit att göra det lätt för människor att förstå och använda datorer, hemsidor och appar – oavsett erfarenhet och förmåga. Ofta misslyckas tillverkarna med det. Du som använder tjänsterna måste då brottas med oro, frustration och maktlöshet. Din tid och kraft blir lidande. Ibland även din förmåga att ta beslut. Det är inte ovanligt att bli lurad.

Tänk om det fanns en manual. En vägledning för att hantera det digitala gyttret med hjälp av guider, checklistor och viktiga tips för att tänka kring nutida och framtida situationer. En manual som kanske inte botar den digitala dassigheten men som ger dig mer makt att påverka din egen situation och förmåga.

Den boken har jag velat skriva länge. Boken som hjälper dig att bli mer tekniktrygg.

Jag tar gärna emot din hjälp

Jag har använt datorer i mer än 40 år nu, och i olika sammanhang genomfört många hundratals intervjuer med personer som suckar ljudligt över motsträvig teknik.

Så jag vet att den viktigaste kunskapen om vad som kan ställa till problem sitter du på. Det kanske handlar om något du själv råkat ut för, eller någon i din närhet. Även om jag hört många vittnesmål genom åren så lär jag mig alltid något nytt av varje personlig berättelse om bångstyriga tjänster som trasslar till människors vardag.

På bokens Tipsa!-sida kan du dela med dig av tankar, idéer och önskemål om innehåll i boken. Om du lämnar din e-postadress kanske jag hör av mig för att ställa följdfrågor. Kanske vill du ställa upp på en intervju eller föreslå någon jag borde prata med. Kanske hamnar din berättelse i boken, som text eller illustration.

✉️
Fundera över vilket digitalt dilemma du vill dela med dig av och klicka på Tipsa!

Vad skriver Per Axbom om annars?

Om du är nyfiken på vem jag är så kan du hitta mer info på min personliga webbplats och blogg. Jag är oerhört teknikintresserad, men jag älskar nog framför allt att skriva. Att göra det på ett sätt som engagerar och leder till nya insikter. Som hjälper andra.

För ett smakprov av hur det kan låta när jag är upprörd över teknik som kan skada människor kan du läsa, eller lyssna på, min text om QR-koder nedan. Jag hoppas vi hörs, och att du kanske vill få notiser om hur det går med boken.


Dela gärna den här sidan med personer du tror skulle ha nytta av en så'n här guide. Pepp är också alltid välkommet som bränsle för mitt skrivande. Tack för ditt stöd. ❤️

Lästips

Hotellets QR-koder banar väg för bedrägerier
När man varit tillbaka från semestern några veckor kan sommarens utflykter och samkväm kännas oerhört avlägsna. Men ett besvärande semesterminne från en känd svensk hotellkedja kan jag inte riktigt släppa. Inte för att rummet inte var till belåtenhet. Nej, det handlar om ett potpurri av papperslappar i promenoaren*. Eller en